Miała opłacić tylko koszt przesyłki, a straciła 900 złotych! Tak działają oszuści

i

Autor: pixabay.com Miała opłacić tylko koszt przesyłki, a straciła 900 złotych! Tak działają oszuści

Podała kody blik do swojego konta. Straciła aż 50 tysięcy złotych

2022-11-22 12:46

50 tysięcy złotych padło łupem oszustów. Tym razem młoda mieszkanka Gorzowa dała się naciągnąć na historię o wycieku danych. Oszuści podszyli się pod pracowników banku i policjantów i szybko wyłudzili dość sporą kwotę pieniędzy.

Takich historii jest dużo. Oszuści już wielokrotnie, różnymi sposobami wyłudzali większe lub mniejsze kwoty od mieszkańców Gorzowa. Tym razem do kobiety zadzwonił rzekomy pracownik banku, który przekonywał, że ktoś próbował wypłacić z konta pieniądze i złożył wniosek o kredyt. Fikcyjny pracownik poinformował, że doszło do wycieku danych. W „trosce” o gotówkę rzekomi pracownicy poinformowali o kolejnych krokach.

- Wykonywanie instrukcji przekazywanych przez oszustów skutkowało przekazaniem za pomocą kodów blik 50 tysięcy złotych. W akcję włączył się również rzekomy funkcjonariusz policji. Pieniądze miały znaleźć się na koncie kobiety w ciągu kilkunastu minut. Tak się jednak nie stało - opowiada Grzegorz Jaroszewicz z Komendy Miejskiej Policji w Gorzowie.

Kobieta wybrała numer, z którego wcześniej dzwonili do niej oszuści. Okazało się, że dodzwoniła się na istniejącą infolinię jednego z banków. To właśnie tam została poinformowana, że doszło do oszustwa. Numer telefonu, z którego miał dzwonić policjant, był przypisany do jednej z jednostek.

Taki atak to spoofing. Jak to działa?

Przestępcy podszywają się pod banki, instytucje, urzędy, firmy, a nawet osoby fizyczne. Wszystko po to, by wyłudzić dane lub pieniądze. Cyberprzestępcy używają narzędzi, które pozwalają dzwoniącemu podszywać się pod dowolnie wybrany numer. - Metody działania oszustów sprawiają, że musimy zachować czujność i rozwagę. Nawet jeśli na telefonie wyświetla się numer bliskiej nam osoby, pamiętajmy, że połączenie może być sfałszowane. W razie jakichkolwiek wątpliwości warto je zakończyć i samodzielnie wybrać numer. Nie podejmujmy także gwałtownych decyzji dotyczących naszych oszczędności. Pośpiech i strach nie są najlepszym doradcą - dodaje Jaroszewicz.