Reklama T-Mobile była niejednoznaczna. Konsument złożył skargę do UOKiK
Postępowanie UOKiK w sprawie hasła reklamowego sieci telekomunikacyjnej T-Mobile wszczęte zostało na podstawie skargi konsumenckiej. Chodzi o reklamę oferty pre‑paid „1200 GB za darmo przez rok”. Jak się okazuje, hasło mogło wprowadzić klientów w błąd, ponieważ skorzystanie z oferty, wbrew temu o czym mówi reklama, wymagało regularnych, comiesięcznych doładowań.
Jak ustalił Urząd, operator T-Mobile Polska wprowadził konsumentów w błąd, ponieważ reklamy sugerowały, że pakiet danych jest za darmo. W rzeczywistości zamiast obiecanego pakietu 1200 GB konsument otrzymywał co miesiąc 100 GB pod warunkiem, że doładował konto za minimum 35 zł miesięcznie. Po roku kwota, którą musiał zasilić swoją kartę, wyniosłaby 420 zł. Jednak ta informacja była napisana małą czcionką na samym dole reklamy" czytamy na stronie UOKiK.
Ponad 25 milionów złotych kary dla T-Mobile
Po przeanalizowaniu sytuacji prezes UOKiK podjął decyzję o nałożeniu na operatora karę w wysokości aż 25 mln 623 tys. 957 zł.
Hasła reklamowe mają za zadanie przyciągnąć uwagę konsumenta, tak aby zapadły mu w pamięć i skłoniły do zakupu reklamowanej usługi. Przekaz reklamowy musi być co do zasady krótki, zwięzły i jasny. To jednak nie upoważnia przedsiębiorców do stosowania nieprawdziwych reklam. Konsument ma prawo oczekiwać, że prezentowana oferta jest uczciwa i nie zawiera „haczyków”. Rzeczywisty mechanizm promocji T-Mobile Polska opierał się na systemie „ratalnym”, w którym przez 12 miesięcy konsument dostawał co miesiąc pakiet 100 GB, pod warunkiem zasilenia karty na co najmniej 35 zł – mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Decyzja nie jest prawomocna i T-Mobile może się od niej odwoływać.