Statystyki wypadków w Lubuskiem w 2023 roku. Policjanci podsumowali pierwsze trzy miesiące
Od początku 2023 roku na lubuskich drogach doszło do 63 wypadków drogowych, z czego w 19 brały udział osoby piesze. Chociaż wypadków jest mniej w porównaniu do analogicznego okresu 2022 roku, to wciąż na drogach dochodzi do ludzkich tragedii. W tym roku w jednym z wypadków pieszy stracił życie.
W czwartek (9 marca) od samego rana funkcjonariusze w białych czapkach czuwali nad losem osób pieszych i byli obecni nie tylko w rejonach przejść, ale wszędzie tam, gdzie oni się pojawiają. Mundurowi przyglądali się zachowaniu zarówno kierowców, jak i pieszych. Mając świadomość, że w przypadku zderzenia z pojazdem, żadna osoba nie ma szans, każdy przypadek łamania prawa kończył się wyciągnięciem poważnych konsekwencji. Dodatkowo policjanci każdorazowo rozmawiali z podróżnymi i przypominali im zasady bezpiecznego poruszania się po drogach. Ciężka praca mundurowych to jednak tylko jeden z dwóch elementów niezbędnych do zapewnienia bezpieczeństwa osobom pieszym. Drugim elementem jest zaangażowanie i odpowiedzialność samych podróżnych – kierowców i pieszych!
Jakie są najczęstsze przyczyny wypadków z udziałem pieszych?
Najczęstszą przyczyną wypadków z winy kierowców jest nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu na przejściu. Zbliżając się do niego starajmy się zachować maksymalną czujność i ostrożność. Bardzo niebezpieczne jest również wyprzedzanie na pasach czy omijanie pojazdu, który zatrzymał się, by przepuścić pieszego. W warunkach ograniczonej widoczności pamiętajmy o zachowaniu odpowiedniej prędkości, tak aby móc bezpiecznie zareagować i nie doprowadzić do potrącenia. Niestety wielu kierowców wciąż pozwala sobie na zbyt mocne naciskanie na pedał gazu, co w rejonie przejść dla pieszych jest wyjątkowo nieodpowiedzialne.
Tylko w tym roku, spośród ponad 13,5 tysiąca przekroczeń prędkości, ponad 6,7 tysiąca miało miejsce na odcinkach dróg gdzie znajduje się przejście.
Od początku 2023 roku lubuscy policjanci ujawnili ponad 1600 wykroczeń popełnionych przez pieszych, z czego aż 1047 polegało na przechodzeniu w miejscu niedozwolonym. Równie ważną kwestia jest używanie elementów odblaskowych. Piesi poruszający się po zmroku, poza terenem zabudowanym są zobowiązani do używania elementów odblaskowych, dzięki którym są widoczni dla kierowców ze znacznie większej odległości