Informację podał Dziennik Gazety Prawnej. Trasa Rail Baltica powstanie ze środków wspolnotowych. Co ciekawe, Unia Europejska ma sfinansować 85 proc. prac. Na wspomnianych trasach ma odbywać się ruch pasażerski oraz towarowy. Pociągi z ludźmi na pokładzie mają się rozpędzać do 250 km/h, a towarowe o połowe mniej. Z szybkich torów ma korzystać także wojsko.
Według gazety, po wieloletnich przygotowaniach "rozpoczynają się prace terenowe". Na Łotwie w połowie roku ruszą prace konsorcjum trzech firm — francuskiej Eiffage, włoskiej Rizzani oraz polsko-hiszpańskiego Budimeksu. Firmy te wygrały przetarg na realizację 230-kilometrowego odcinka Rail Baltiki, który przebiegnie przez niemal cały kraj. Na realizację kontraktu, wartego 3,7 mld euro, mają osiem lat. Roboty potrwają tak długo, ponieważ projekty wszystkich odcinków nie są jeszcze gotowe. Wraz z ukończeniem dokumentacji będzie rozpoczynana budowa kolejnych etapów – cytuje businessinsider.com.pl.
Gazeta poinformowała, że prace nad linią Rail Baltica już się rozpoczęły w Estonii. Obecnie są prowadzone na dwóch odcinkach. W rejonie Tallina oraz kilkadziesiąt kilometrów na południe od tego miasta. Prace nabierają tempa także na Litwie, gdzie roboty toczą się na około 30-kilometrowym odcinku na północ od Kowna. Trwają przetargi na realizację kolejnych 70 km trasy w kierunku Poniewieża i granicy z Łotwą.
Pierwsze prace już ruszyły!
Z kolei "DGP" poinformowała, że realizacja Rail Baltiki po stronie polskiej trwa już od pewnego czasu. Linia ta będzie w dużej mierze opierać się na modernizowanych istniejących odcinkach. W tym roku mają zakończyć się prace między Warszawą a Białymstokiem. Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe zapowiedziała, że w najbliższych miesiącach ogłosi przetarg na przebudowę odcinka z Białegostoku do Ełku. Prace te są planowane na lata 2025-2028.
Tak wyglądała podróż Lubuszanki w PKP. "Spaliny wpadały do wagonu"
Dla ostatniego odcinka linii Rail Baltica od Ełku do granicy państwa w Trakiszkach pozyskiwana jest decyzja środowiskowa, jest też wykonywany projekt budowlany. Według planów ten fragment ma w dużej mierze prowadzić nowym śladem. Będzie realizowany w latach 2026-2029. Na polskim odcinku linii Rail Baltica obowiązywać będą różne prędkości. Między granicą z Litwą a Ełkiem składy mają się rozpędzać do 250 km na godz. Dalej z Ełku do Czyżewa za Białymstokiem obowiązywać ma prędkość 200 km na godz. Następnie na ok. 100-kilometrowym odcinku do Warszawy pojedziemy z szybkością 160 km na godz." — czytamy w gazecie.