Black Friday w tym roku wypada w piątek 25 listopada. Niezliczona ilość promocji może zawrócić nam w głowie. Pamiętajmy jednak, że niektórzy sprzedawcy stosują często niedozwolone chwyty marketingowe jak na przykład obniżanie wcześniej podniesionych cen. Jak się przed tym ustrzec? Podpowiada Miejski Rzecznik Praw Konsumentów w Gorzowie:
- Porównaj cenę danego produktu w wiarygodnych porównywarkach i wybierz sklep, który oferuje najlepsze okazje. Niektóre porównywarki oferują też sprawdzenie historii cen, dzięki którym możesz ocenić, czy promocja jest faktycznie korzystna i czy cena nie została ostatnio podniesiona. Zwróć też uwagę na cechy charakterystyczne produktu, bo w dzień masowych wyprzedaży łatwo nabrać się na przykład na produkty łudząco podobne do znanej marki lub podrobione. Ponadto płać kartą kredytową. Ułatwi to odzyskanie pieniędzy, jeśli coś pójdzie nie tak. – mówi Eugeniusz Kurzawski, miejski rzecznik praw konsumentów w Gorzowie.
Polecany artykuł:
O czym jeszcze musimy pamiętać podczas Black Friday?
- bądź szczególnie ostrożny przy zakupie dóbr cyfrowych np. programów komputerowych czy gier - mają one często ograniczoną i warunkową możliwość zwrotu. Zwróć uwagę na kwestię płatności za tego typu usługi - często zakup ma charakter quasi abonamentu. Pierwsza płatność jest niska, natomiast za rok czy dwa lata następuje pobranie kolejnych środków.
- zwróć także uwagę na cechy charakterystyczne produktu, bo w dzień masowych wyprzedaży łatwo nabrać się na przykład na produkty łudząco podobne do znanej marki lub podrobione.
- uważaj na reklamy i zawarte w nich informacje, szczególnie te wyglądające na nieformalne, które otrzymujesz w mediach społecznościowych – mogą pochodzić od oszustów.
- sprawdź tożsamość sprzedawcy i możliwość kontaktu z nim. Nie kupuj, jeżeli na stronie nie ma takich danych. Taki sklep może należeć do oszusta, który nie wysyła opłaconych zamówień albo nielegalnie oferuje produkty np. gry lub oprogramowanie.
- w przypadku zakupów online zwróć uwagę na to kiedy przedsiębiorca powstał, ile otrzymał pozytywnych opinii i czego one dotyczą oraz kiedy były dodane.
- upewnij się, że przedsiębiorca działa z Polski lub innego kraju UE – Twoje prawa są wówczas dużo mocniej chronione.
- zweryfikuj okres zwrotu, oferowany przez sprzedającego – co do zasady jest to 14 dni, jednak może on zaoferować dłuższy czas, np. 30 lub 100 dni. To ważny aspekt, zwłaszcza jeśli dokonujemy zakupu z myślą o zbliżających się świętach.
- jeśli dokonujesz przelewu lub płatności natychmiastowej, dokładnie sprawdź, czy nie zostałeś przeniesiony na fikcyjną stronę platformy płatności lub naszego banku.
- pamiętaj, że dokonując zakupu na odległość, a takim jest zakup przez internet, masz prawo do 14-dniowego terminu zwrotu lub dłuższego, jeśli takowy zaoferował ci sprzedawca.
- pamiętaj również o Twoich pozostałych prawach, w tym wynikających z rękojmi. Przez 2 lata w przypadku wystąpienia wady możesz żądać naprawy lub wymiany produktu, a w niektórych przypadkach także zwrotu pieniędzy.