Urzędnicze stwierdzenia niewiele mówią zwykłym mieszkańcom Gorzowa, którzy na co dzień korzystają z komunikacji publicznej. Postaramy się więc trochę przybliżyć założenia tego planu, po wprowadzeni którego podróżowanie po Gorzowie i okolicznych gminach ma być szybkie, proste i przyjemne.
Gorzów i okolice: jedna taryfa biletowa
Podstawą ma być wprowadzenie wspólnego biletu na obszarze MOF GW, obejmującego komunikację miejską, podmiejską oraz kolej. Dzięki temu taryfy biletowe mają być proste i czytelne, a nie zagmatwane i w każdej gminie inne. Ujednolicenie taryf to także wysoka dostępność do systemu sprzedaży biletów - np. drogą elektroniczną.
Polecany artykuł:
Sprawną komunikację zapewnią dogodne miejsca przesiadkowe
Od dawna wiadomo, że aby sprawnie i szybko poruszać się po mieście i okolicach, potrzebne są centra przesiadkowe, lub punkty przesiadkowe, żeby nie trzeba było daleko chodzić. Dobrym przykładem tego jak nie powinno to wyglądać, jest np. pętla na Wieprzycach. Mieszkańcy dojeżdżający autobusem, aby przesiąść się na tramwaj, muszą przejść około 200 metrów do pętli, mimo że pętla była całkiem niedawno przebudowywana. Nikt wówczas nie pomyślał, aby przystanek początkowy tramwaju przenieść właśnie w okolice przystanku autobusowego. Bliżej do autobusu i bliżej do pociągu. Przy takich centrach, bądź punktach przesiadkowych konieczne jest wybudowanie parkingów buforowych.
Polecany artykuł:
Przyszły pasażer, aby chciał porzucić swój samochód i przesiąść się do komunikacji publicznej, musi widzieć pozytywy. Potrzebny jest więc łatwy do zapamiętania rozkład jazdy ze stałą częstotliwości kursowania poszczególnych linii komunikacyjnych. Podróż komunikacją to także często przesiadki - ważne, aby były one jak najprostsze, także jeżeli chodzi o to, aby nie autobus, czy tramwaj, na który chcemy się przesiąść, nie odjeżdżał minuty przed naszym przyjazdem.
Polecany artykuł:
Wspólna informacja pasażerska w każdej gminie
W Gorzowie już to działa (choć nie wszędzie), tablice pojawić się też mają we wszystkich gminach. Na każdym przystanki ma być też wspólny, czytelny wzór tabliczki przystankowej. W końcu cały rozkład ma być w sieci, udostępniany w formie otwartych danych, aby producenci aplikacji (np. jak dojadę) mogli bez problemów umieścić dane o połączeniach z Gorzowa w swoim planerze.
Ważne jest, aby pasażer wiedział, że wsiada do autobusu, obsługującego cały Miejski Obszar Funkcjonalny i że to w nim obowiązuje jedna - wspólna taryfa. Dlatego też ma powstać wspólna numeracja linii. Przykładowe oznakowanie linie tramwajowe: 1-99, linie autobusowe w Gorzowie 100-199, linie aglomeracyjne i powiatowo-gminne 200-399 oraz linie autobusowe nocne: 500-599.