Hulajnogi

i

Autor: Canva Pro

TRANSPORT

Hulajnogi elektryczne na minuty znikną z rynku? Poważny kryzys w branży pojazdów na aplikację

2024-02-19 8:23

Firmy od współdzielonej mobilności przeszacowały popyt i walczą o przetrwanie - pisze w poniedziałek "Rzeczpospolita". Według gazety wiodące na rodzimym rynku firmy specjalizujące się w wynajmie rowerów i hulajnóg na minuty, a także w car-sharingu, wpadły w poważne tarapaty.

Firmy od wynajmu pojazdów na minuty szukają ratunku

Branża współdzielonego transportu, która jeszcze kilka lat temu przeżywała boom po tym, jak na skutek pandemii wyhamowała, nie może wygrzebać się z dołka. Adam Jędrzejewski, były prezes stowarzyszenia Mobilne Miasto, mówi wręcz, że jej stan można śmiało określić jako "w restrukturyzacji", choć jeszcze nie "w likwidacji" - czytamy w poniedziałkowym wydaniu "Rzeczpospolitej".

Największy polski operator rowerów miejskich pozostaje w restrukturyzacji. Operatorzy elektrycznych hulajnóg upadają bądź szukają ratunku w przejęciu przez większych graczy. Firmy z sektora skuterów elektrycznych są w całkowitym odwrocie. A operatorzy car-sharingu? Począwszy od 2016 r., spośród kilkunastu usług tego typu ostały się w zasadzie dwie, z czego jedna weszła niedawno w stan restrukturyzacji" – wylicza Jędrzejewski.

System nie przyjął się w Polsce?

Jak zaznacza Jędrzejewski, współdzielonej mobilności nie udało się zadomowić w nawykach transportowych i mentalności mieszkańców polskich miast. W efekcie firmy z branży przeszacowały popyt.

Wniosek jest taki, że obecny model biznesowy nie działa" – podkreśla Jędrzejewski.

Dziennik informuje, że Nextbike, dominujący gracz na rynku tzw. bike-sharingu, który w 2020 r. ocierał się o upadłość, przechodzi restrukturyzację operacyjną i finansową. W ostatnich tygodniach hulajnogowa firma Bird zbankrutowała, Tier i Dott zaś połączyły siły.

Według gazety dla operatorów pożyczających jednoślady przez aplikację wyzwaniem stała się polityka miast, które poszły na wojnę z porzucanymi gdzie popadnie pojazdami. Np. Poznań wyznaczył właśnie 263 punkty, gdzie będzie dozwolone ich parkowanie. "Skala wandalizmu też robi swoje. To dlatego np. z Legnicy wycofał się właśnie GoScooter wynajmujący skutery" - zwrócono uwagę.

Najlepsze teksty Wróżbity Filipa. Bawią do łez!

Sonda
Korzystałeś/aś kiedyś z wynajmu pojazdów na minuty?
Walają się gdzie popadnie! Duży problem z hulajnogami elektrycznymi